اصول معماری ایرانی اسلامی | معماری نواز
انتشار: تیر 11، 1402
بروزرسانی: 21 آذر 1404

اصول معماری ایرانی اسلامی | معماری نواز

اصول معماری ایرانی اسلامی | معماری نواز

خود منظره اطراف، کوه های پوشیده از برف، درّه های به وسعت استان ها و دشت های فراخ و درخشان که نیاز به ساخت و ساز داشتند، از نظر شکوه و عظمت در ذهن شکل گفتند و اجرا شدند. کوه ها هم از نظر فیزیکی و هم از نظر نمادین منبع الهام در معماری ایرانی بودند. مسجد شاه (امام ) تهران دارای یک موقعیت اجتماعی ویژه است که معماری سنتی به شیوه ی نوین به کار گرفته شده طراحی معماری ساختمان است . هنگامی که عملکرد یک واحد ساختمان به این شکل می شود ، قاعدتا رابطه و وابستگی آن به بافت شهری باید بسیار محکم تر و نزدیک تر باشد. شکوه معماری بنا در ایوان آن ها قابل لمس است و به کار بردن انواع تزئینات جلوه ای تازه به آن ها می بخشد. این قسمت بنا های ایرانی علاوه بر این که فضای باز برای ساکنان خانه فراهم می آورند، از تابش آفتاب و ورود قطرات آب به هنگام بارش نیز جلوگیری می کنند.

  • ایوان کاربردهای مهم دیگری نیز داشته است، به طور مثال ساخت ایوان با هدف جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب و همین طور عدم ورود قطره های باران در زمان بارندگی، انجام می گرفته است.
  • وجود ایوان ها در اطراف و یک حوض و چند باغچه در حیاط اکثر بناها به چشم می خورد.
  • در ایران هنر هایی همانند نقاشی و سنگتراشی آذین ساختمان به حساب نمی آمده است بلکه بنیاد و پی ساختمان بوده است .
  • حجره معمولا در اطراف حیاط مرکزی یا میانسرا به صورت مربع، مستطیل یا چندضلعی ساخته می شد.

معماران ایرانی بر این باور بودند که مصالح باید بومی همان مکان باشند به گفته ی دیگر فرآورده (محصول) همان جایی باشد که ساختمان ساخته می شود و تا آنجا که شدنی است از امکانات محلی بهره گیری شود. فضاهای حرکتی که گاهی مجسمه یا پلکانی تزیینی در مرکز خود دارند . جالب این که در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری قمری که معماری ما به سمت الگوهای غربی گردش کرد. فضاهای حرکتی و پلکان های پنهان ظاهر شدند و در مرکز ساختمان ها با نماهایی آنها قرار گرفتند.

انواع ملک

حجره ها گاهی اوقات به صورت دو طبقه ساخته می شدند و یک راهرو ارتباط میان این دو طبقه را ممکن می ساخت. این اتاق ها معمولا روشنایی کمی داشتند، سقفشان کوتاه بود و به صورت طاق آهنگ ساخته می شدند. اما گفتنی است که تفاوت این دو معماری را در چند خط نمیتوان بیان کرد ولی همواره گروه ویلا مسکن در تلاش بوده که رضایت شما عزیزان را جلب نماید. امروزه نظر هایی وجود دارد که ایران از معماری خود عقب مانده است. همچنین تالار پذیرایی در ایران باستان بسیار شکوهمند ساخته می شده تا برازنده پذیرایی از مهمان ها باشد. مصداق زیبای این نوع تقارنهای پی در پی را می توان در مسجد حکیم اصفهان شاهد بود.

\u200eمعماران معماری ایرانی

به طور اعم و بر اساس تفکر شرقی و در سرزمینهای اسلامی؛ جوهر فضا در باطن است و حیاط درونی، به وجود آورنده اساس فضا است. استحکام کافی داشته باشه، چون در گذشته سازه بخش مهم معماری ما بوده و تضمین کننده حیات بنا و کاربر اون هست. سلام ساختمان یک سایت تخصصی برای خدمات ساختمانی و به طور خاص کابینت و کمد است. سپاس از مطالب خوب و مفیدتون که در جهت پیشبرد اهداف و مسیرهای تحقیقاتی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.مخصوصات اطلاعات آموزنده معماری اسلامی. در تابستان ها از این فضا برای خوابیدن و در زمان هایی که دیوار های اطرافش سایه خوبی را در آن ایجاد می کند برای دور هم نشینی استفاده می شود؛ بهار خواب در کل فصل بهار و پاییز و در شب های تابستان میزبان اهالی خانه بوده است. در هشتی سکوهایی برای نشستن تعبیه می کردند تا افراد از ایستادن در فضای هشتی خسته نشوند.

این مسجد بنایی چهار ایوانی است که شبستانهای اصلی آن در سمت جنوب واقع شده است معماری اصلی و برخی از جزئیات آن الگو گرفته از مسجد وکیل شیراز هست که در طراحی و ساخت آن مانند سایر ابنیه آن زمان هنرمندان شیرازی دست داشته اند. مقرنس ها معمولاً در قسمت های زیرین گنبدها، آویزها، قرنیز، قیچی ها و طاق ها به کار می روند و اغلب در محراب مسجدها دیده می شوند. آن ها می توانند کاملاً زینتی باشند یا به عنوان سازه های باربر عمل کنند. ابتدایی ترین اشکال گنبدهای مقرنس که در منطقه بین النهرین یافت شدند، عمدتاً ساختاری بودند. از دوران باستان، معماری ایرانی بر سایر فرهنگ های آسیایی از هند و سوریه گرفته تا چین تاثیر شگرفی داشته است. اما واقعا معماری ایرانی چیست؟ درباره تاریخ معماری ایران چه می دانید؟ از چه زمانی متولد شد و بنیانگذاران آن چه کسانی بودند؟ با املاک داران همراه باشید تا درباره معماری ایرانی بیشتر بدانید.